Mαθησιακές δυσκολίες

Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένα θέμα που απασχολεί πολλές οικογένειες ομαδικά αλλά κυρίως πολλούς μαθητές ατομικά.


Υπάρχουν πολλοί ορισμοί για τον όρο μαθησιακές δυσκολίες και αρκετές κατηγοριοποιήσεις.  Σε ένα παιδί μπορεί να υπάρχει δυσκολία μόνο στην ανάγνωση ή μόνο στη γραφή ή μόνο στα μαθηματικά, αλλά μπορεί να συνυπάρχουν δυσκολίες σε δύο ή και στους τρεις από τους παραπάνω τομείς.  Δεν υπάρχει κανόνας για την συνύπαρξη των δυσκολιών μάθησης σε συγκεκριμένους τομείς, για αυτό είναι απαραίτητη η παροχή εξατομικευμένης βοήθειας.

Ο τρόπος που μαθαίνουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι διαφορετικός από τα υπόλοιπα. Η οπτική διάκριση αλλά και η βιωματική διδασκαλία βοηθούν τα παιδιά να μάθουν καλύτερα. 


Παρακάτω ακολουθούν κάποια ενδεικτικά συμπτώματα


Ανάγνωση:
•    Αντικαταστάσεις φθόγγων ή λέξεων
•    Παραλείψεις φθόγγων ή λέξεων
•    Εισαγωγή φθόγγων ή λέξεων
•    Αναγραμματισμός ή αντίστροφη
•    Επανάληψη φθόγγου ή λέξης
•    Ελλιπής κατανόηση του κειμένου
•    Συλλαβιστή ανάγνωση, χωρίς εφαρμογή των σημείων στίξης
•    Χάνει τις σειρές
•    καθρεφτική ανάγνωση ή γραφή


Γραφή
•    Αντικατάσταση φθόγγου/ λέξης
•    Εισαγωγή φθόγγου/ λέξης
•    Παράλειψη φθόγγου/ λέξης
•    Επανάληψη φθόγγου/ λέξης
•    Αναγραμματισμός
•    Άρνηση γραφής
•    Aντιστροφές (ε αντί για 3)       
•    Aντικαταστάσεις λέξεων με άλλες παρεμφερούς σημασίας
•    Aδικαιολόγητα λάθη και δυσανάγνωστα γραπτά
•    Aπουσία σημείων στίξης
•    Aπουσία τονισμού
•    Mίξη μικρών και κεφαλαίων
•    Mικρές/ μεγάλες αποστάσεις μεταξύ των λέξεων
•    Γράφει από κάτω προς τα πάνω, από δεξιά προς τα αριστερά.



Μαθηματικά
•    Στην κατανόηση των προβλημάτων
•    Στην αναγνώριση των μαθηματικών συμβόλων (+, -, x, :)
•    Στην αντιγραφή αριθμών, πράξεων, δυσκολία στη χρήση «κρατούμενων»
•    Στην εκμάθηση του πολλαπλασιασμού
•    Στην κατανόηση των συμβόλων των μαθηματικών πράξεων
•    Στην κατανόηση της θεσιακής αξίας των αριθμών
•    Στην εκμάθηση και εκτέλεση των βασικών αριθμητικών πράξεων
•    Στην εκτέλεση νοερών πράξεων
•    Στην επεξεργασία σύνθετων δεδομένων
•    Στην αντίληψη της αλληλουχίας των βημάτων κατά την επίλυση προβλημάτων
•    Διαταραχές στον προγραμματισμό
•    Στην εφαρμογή διαφορετικών τρόπων επίλυσης
•    Στην επίλυση απλών υπολογισμών
•    Στην αντίληψη και εκμάθηση της ώρας
•    Στη χρήση του αναλογικού ρολογιού,
•    Στην αντίληψη των χρημάτων και των μονάδων μέτρησης (μήκος, πλάτος, βάρος)



Πιθανές συνοδές δυσκολίες που έχουν τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες.

•    Δυσκολία στη χρήση και επεξεργασία πινάκων και σειρών ονομάτων (π.χ. ημέρες της εβδομάδας, μήνες του χρόνου)
•    Δυσκολία στην αντιγραφή από τον πίνακα ή από σημειώσεις
•    Προβλήματα προσανατολισμού στο χώρο και στο χρόνο
•    Δυσκολία στην απομνημόνευση αριθμών, ημερομηνιών , τηλεφώνων, διευθύνσεων,
•    Δυσκολία στην απομνημόνευση ποιημάτων ή κειμένων
•    Δυσκολία στην οργάνωση διαβάσματος και την τήρηση υποχρεώσεων.
•    Παρόμοιες δυσκολίες και στην εκμάθηση άλλων γλωσσών.


Ο ειδικός εκπαιδευτικός ψυχολόγος ύστερα από την λήψη ιστορικού από τους γονείς, και έπειτα από την αξιολόγηση του μαθητή με τα κατάλληλα διαγνωστικά εργαλεία, προχωρεί στην δημιουργία εξατομικευμένου προγράμματος παρέμβασης. Μέσα από τις ειδικές ασκήσεις και παράλληλα την ψυχολογική υποστήριξη του μαθητή, το παιδί μπορεί να βοηθηθεί αποτελεσματικά.


Παράλληλα, υπάρχει η δυνατότητα επικοινωνίας με το σχολείο του παιδιού ώστε να γίνεται πλήρης αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών.